Loading

Podsumowanie projektu mobilności ponadnarodowej uczniów. „Zagraniczne wojaże – innowacyjne metody kształcenia w Technikum ZST Lipno”

Zespół Szkół Technicznych w Lipnie realizuje projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Dzięki pozyskanym środkom uczniowie naszej szkoły odbyli 12-dniową mobilność do Grecji, gdzie wzięli udział w programie edukacyjnym w Leptokarya General School. 

Najważniejsze informacje na temat projektu

Inicjatywa jest realizowana w projekcie „Ponadnarodowa Mobilność Uczniów”, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Głównym elementem przedsięwzięcia jest współpraca między szkołami partnerskimi z krajów Unii Europejskiej, które wspólnie realizują działania edukacyjne dla młodzieży szkolnej. Dla Zespołu Szkół Technicznych w Lipnie podjęcie takich działań stanowiło ważny krok na drodze wzmacniania europejskiego, ponadnarodowego wymiaru naszej Szkoły – a jednocześnie podnoszenia atrakcyjności naszej oferty edukacyjnej, w ramach której chcemy kształcić kompetencje przyszłości!

Szkołą partnerską w projekcie była Leptokarya General School. Zdecydowaliśmy się na współpracę z akurat tą placówką ze względu na doświadczenie podmiotu w realizacji projektów ponadnarodowych – w tym ze szkołami z Polski, a także lokalizację, stwarzającą bardzo dogodne warunki do przeprowadzenia wyjazdu edukacyjnego.

Na realizację projektu Szkoła pozyskała 246 576, 00 pln. Dzięki tym środkom przeprowadzone zostały dwie mobilności ponadnarodowe, w których udział wzięło łącznie 33 uczniów szkoły, która wyłoniona została w procesie rekrutacji z kierunków:

– technik mechatronik

– technik informatyk

– technik logistyk

– technik ekonomista.

Cele projektu zostały przez nas określone już na etapie wnioskowania. Jako kluczowy element realizacji działań określiliśmy wzrost kompetencji kluczowych wśród uczestników mobilności, jednak ambitnie zaprojektowane działania miały za zadanie rozszerzać i utrwalać wpływ przedsięwzięcia, tak w szkołach uczestniczących, jak i w całym środowisku lokalnym.

Mobilność do Grecji

Mobilność do Grecji została przeprowadzona przez Szkołę w dniach 3- 15 października 2021 roku. Ze względu na tematykę projektu zdecydowano, że przeprowadzenie jednocześnie obu mobilności planowanych w działaniu przyniesie najlepsze rezultaty. Na 13 dni złożyło się: 2 dni przeznaczone na podróż autokarem z Lipna do Platamonas, gdzie zakwaterowani byli uczniowie, realizacja programu kulturowego oraz dni wolne przeznaczone na program kulturowy. Przez cały czas nad uczniami czuwał profesjonalny pilot oraz kadra nauczycielska, która oprócz opieki zapewniała młodzieży także wsparcie organizacyjne i merytoryczne w Grecji.

Jak przebiegały kolejne dni mobilności? Program był bardzo intensywny, a niemal każda minuta wykorzystana w pełni! Już w dniu przyjazdu młodzież wzięła udział w spotkaniu organizacyjnym, w trakcie którego zapoznaliśmy się ze szczegółowym programem na kolejne dni, BHP, zasadami obowiązującymi w hotelu, wskazaniami w związku z pandemią koronawirusa. Mieliśmy także okazję poznać mentorów, którzy wspierali uczniów przez kolejne dni. Wyczerpani po podróży, ale pełni pozytywnego nastawienia, wykorzystaliśmy resztę tego dnia na zapoznanie z okolicą i kompleksem hotelowym… I oczywiście na wizytę nad morzem!

Głównym elementem mobilności była współpraca z młodzieżą ze szkoły przyjmującej. Podczas pierwszej wizyty w Leptokarya General School mogliśmy poznać tę placówkę oraz uczestników z greckiej strony. Obie szkoły przedstawiły prezentacje poświęcone regionom, z których pochodzimy. Później uczestniczyliśmy w zajęciach integracyjnych. Po tzw. „ice breaking games” młodzież została podzielona na grupy zadaniowe, w których miała pracować do końca projektu. W każdej z nich znaleźli się uczniowie z Polski i Grecji. Taki sposób pracy sprawił, że młodzież szybciej przełamała barierę językową, miała okazję lepiej się poznać, a współpraca międzynarodowa znacznie zwiększyła intensywność.

Kolejne zajęcia miały na celu konsekwentne wprowadzanie w obszar merytoryczny projektu – a po części wykładowej następowała praca nad rezultatami materialnymi, w trakcie której uczestnicy pod okiem mentorów wykorzystywali nowo zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce. Wykłady i zajęcia dotyczyły różnych kwestii związanych z tematyką mobilności. Podczas ostatniej wizyty w szkole nadszedł czas na prezentację rezultatów – w podziale na grupy uczestnicy przedstawili efekty swojej pracy i podsumowali działania prowadzone w trakcie mobilności. Następnie dyrektor szkoły w Grecji oraz kadra pedagogiczna uczestnicząca w inicjatywie podziękowali uczniom i uroczyście wręczyli certyfikaty, potwierdzające udział w inicjatywie oraz zwiększenie kompetencji.

Oprócz zajęć merytorycznych młodzież brała udział także w licznych warsztatach i zajęciach terenowych. Te dodatkowe aktywności skorelowane były z tematyką projektu i pozwoliły na znacznie lepsze poznanie lokalnej specyfiki, ale też kultury, tradycji. Wśród takich zajęć możemy wymienić:

– wizytę w lokalnej firmie logistycznej i magazynie napojów. Podczas spotkania uczniowie mogli dowiedzieć się więcej na temat funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa, oczekiwań klientów, perspektyw rozwoju branży i możliwości, jakie daje zastosowanie narzędzi cyfrowych, w tym komunikacji w internecie;

– wizytę w hotelu, restauracji oraz kawiarni, połączoną z kursem baristycznym oraz warsztatami kulinarnymi. Jak rozwija się turystyka w regionie Riwiery Olimpijskiej? Co stanowi jej wyróżnik na tle Europy? Na co zwracają szczególną uwagę turyści? To tylko niektóre z rzeczy, których mogliśmy się wówczas dowiedzieć. Oprócz tego uczniowie pod okiem szefa kuchni nauczyli się przygotowywać tradycyjną sałatkę grecką, a podczas szkolenia baristycznego najpopularniejsze w Grecji rodzaje kawy;

– kurs tańca greckiego, który został przeprowadzony w wyjątkowym okolicznościach – w greckim amfiteatrze;

– zajęcia poświęcone przemówieniom publicznym, które zostały przeprowadzone przed prezentacjami w szkole. Pozwoliło to młodzieży znacznie wzmocnić wiarę we własne możliwości i pewność siebie, a poznane triki i metody sprawiły, że nasze wystąpienia wypadły świetnie!

Tematyka i rezultaty

Tematyka projektu została dobrana tak, by jej przekrojowość odpowiadała potrzebom i zainteresowaniom wszystkich uczestników projektu. W ramach mobilności:

– uczniowie z klas technik informatyk oraz technik mechatronik opracowywali stronę internetową, poświęconą perspektywom branży turystycznej oraz transportowej w Polsce i w Grecji. Po przygotowaniu szablonu oraz analizie funkcjonalności, młodzież w międzynarodowych zespołach przeszła do opracowania makiety serwisu z wykorzystaniem WordPressa. Potem uczniowie byli odpowiedzialni także za publikację artykułów w serwisie oraz przeprowadzenie odpowiedniego szkolenia dla pozostałych uczestników.

– uczniowie z klas technik ekomonista oraz technik logistyk mieli za zadanie opracować artykuły poświęcone zagadnieniom takim jak branża turystyczna oraz logistyczna w Polsce i w Grecji. Do zadań młodzieży należało zgromadzenie odpowiednich treści i informacji, materiałów graficznych do zilustrowania opracowań, a także przygotowanie tekstów w 3 językach: angielskim, greckim oraz polskim. Uczestnicy przeszli szkolenie na temat copywritingu, SEO i badania zainteresowań internautów, a wiedza z tego zakresu została przez nich wykorzystana podczas przygotowywania opracowań na zadany temat.

Opracowany przez uczniów serwis można zobaczyć w internecie pod adresem http://foreign-travels.pl/. Oprócz tej strony internetowej uczestnicy przygotowali także broszurę promocyjną, poświęconą całemu projektowi mobilności ponadnarodowej.

Program kulturowy

Intensywny program merytoryczny podczas mobilności to nie wszystko, co czekało na uczniów w Grecji! Celem projektów ponadnarodowej mobilności jest nie tylko wzmacnianie praktycznych umiejętności wśród młodzieży, kompetencji cyfrowych czy też językowych, ale także kulturowych, społecznych i obywatelskich. Poznawanie nowego kraju, jego zwyczajów czy dorobku pozwala uczniom rozszerzyć perspektywy, a nawet spojrzeć na własny kraj z zupełnie nowej perspektywy. A w Grecji zdecydowanie jest co poznawać! Program kulturowy realizowany był w godzinach wolnych od zajęć oraz w dni weekendowe. To, co udało nam się zobaczyć i czego doświadczyliśmy, zachwyciło nas do tego stopnia, że wiele osób z przyjemnością wróciłoby do Grecji. Również zajęcia terenowe były przygotowane w taki sposób, by młodzież miała okazję jak najwięcej dowiedzieć się o kraju przyjmującym.

Co udało nam się zobaczyć? Wśród wielu atrakcji znalazły się m.in. Meteory – zabytkowy kompleks klasztorny, jeden z najciekawszych przykładów architektury sakralnej w Europie. Odwiedziliśmy także Saloniki, które przez wielu Greków uznawane są za ich prawdziwą stolicę ze względu na znaczenie historyczne, gospodarcze czy naukowe. Wśród mniej znanych „perełek Riwiery”, do których dotarliśmy, można wymienić Litochoro, czyli górskie miasteczko u podnóża Olimpu, skąd udaliśmy się do Parku Narodowego Góry Olimpu oraz wąwozu Enipeas, Platamonas z zamkiem warownym i miejscem archeologicznym czy uroczą miejscowość o charakterze skansenu – Stary Panteleimon. Oprócz tego czas wolny spędzaliśmy na plaży (jeśli tylko dopisała pogoda) lub na spacerach. Uczestnikom w pamięć zapadł szczególnie rejs na wyspę Skiathos. Na samym statku nie mieliśmy nawet chwili na nudę, a obsługa pod okiem kapitana zapewniła nam wiele atrakcji. Skiathos natomiast zachwyciło nas wspaniałymi plażami i uroczym krajobrazem.

Pozostałe elementy projektu

Sama mobilność to oczywiście najciekawszy element projektu, jednak bardzo ważne były także jego pozostałe elementy, które również miały ogromny wpływ na stopień osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Całość działań rozpoczęta została od etapu planowania, kiedy to szkoła pozyskała zagranicznego partnera oraz przystąpiła do konkursu wniosków prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Już wówczas wypracowaliśmy ramowe założenia projektu, w tym cele czy plan mobilności. Szczegółowe ustalenia między partnerami zostały dokonane natomiast w trakcie wizyty przygotowawczej, która odbyła się wkrótce przed samą mobilnością.

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o finansowaniu nasze działania nabrały tempa, a zespół projektowy wyłoniony pośród kadry nauczycielskiej przystąpił do promocji projektu. Dzięki temu o planowanej mobilności dowiedziała się społeczność szkolna i lokalna, a przede wszystkim potencjalni uczestnicy, którzy zostali poinformowani o zbliżającej się rekrutacji. Zainteresowanie udziałem w wyjeździe edukacyjnym było duże, a w ramach przeprowadzonego naboru wyłoniliśmy 33 uczestników, którzy reprezentowali ZST w Lipnie w Grecji.

Wszyscy uczniowie zakwalifikowani do projektu wzięli udział w kursie przygotowawczym, tzn. cyklu specjalnych zajęć i spotkań, który miały na celu podniesienie i wyrównanie kompetencji uczestników, tak by w jak największym stopniu skorzystali oni z samej mobilności zagranicznej. W ramach kursu przeprowadzone zostały następujące bloki zajęć:

– Zajęcia z języka angielskiego w wymiarze 15 godzin. Zajęcia miały na celu powtórzenie, utrwalenie i rozszerzenie słownictwa oraz usystematyzowanie gramatyki, tak aby uczniowie mieli możliwość prawidłowej i skutecznej komunikacji w trakcie mobilności. Tematyka objęła zagadnienia związane z życiem codziennym z jednej strony, z drugiej natomiast obszar merytoryczny projektu.

– Zajęcia z języka greckiego – łącznie 3 godziny. W tym przypadku młodzież poznała podstawowe zwroty i słownictwo, które pomogło jej w codziennym funkcjonowaniu w Grecji.

– Przygotowanie kulturowe w ilości 5 godzin. Zajęcia przeprowadzili nauczyciele historii, geografii oraz WOS-u. Celem zajęć było ugruntowanie wiedzy uczniów na temat historii, kultury, geografii, sytuacji politycznej i gospodarczej Grecji. Istotne było również wytłumaczenie kwestii związanych ze stereotypami i różnicami kulturowymi, normami zachowania. Zajęcia pozwoliły uczniom odnaleźć się w nowym środowisku i zrozumieć grecką społeczność.

– Zajęcia pedagogiczne i BHP, razem 5 godzin. Zajęcia zostały przeprowadzone przez nauczycieli, wychowawców klas, koordynatorów projektu – a w części, która odbyła się już w Grecji, przez mentorów i przedstawicieli hotelu. Uczniowie zostali zapoznani z zasadami, celami i warunkami przeprowadzenia projektu.

– Zajęcia projektowe – 5 godzin. Zajęcia dotyczyły zagadnień merytorycznych, które poruszane były podczas mobilności. Był to także czas na przygotowanie prezentacji, przedstawionych przed greckimi uczniami i nauczycielami podczas wyjazdu.

Oprócz tego Szkoła zorganizowała cykl spotkań informacyjnych, w których brali udział rodzice oraz uczniowie zakwalifikowani do projektu. Uczestnicy zostali zapoznani ze szczegółami umów, kwestiami związanymi z bezpieczeństwem, zasadami i źródłami finansowania w projekcie czy listami dokumentów niezbędnych do zgromadzenia przed wyjazdem.

Po samej mobilności nadszedł czas na promocję i upowszechnianie w projekcie, które realizowane były przy wykorzystaniu:

– komunikacji w mediach społecznościowych szkół, uczestników, a także samego projektu,

– stron internetowych szkół oraz projektu,

– spotkań promocyjno – informacyjnych,

– dystrybucji materiałów promocyjnych,

– publikacji w mediach lokalnych.

Ewaluacja i wpływ

Ewaluacja w projekcie miała charakter ciągły, wieloetapowy, a oceną objęte była nie tylko skuteczność realizacji programu edukacyjnego, ale także organizacja i zarządzanie w projekcie, stopień zadowolenia uczestników, zgodność z przyjętymi harmonogramami działań itp.

Celem działań ewaluacyjnych było także określenie stopnia osiągnięcia przez Szkołę przyjętych rezultatów. Nasze założenia odnośnie projektu i jego wpływu, choć ambitne, zostały zrealizowane w wysokim stopniu, co potwierdzają wyniki przeprowadzonych ankiet, oceny rezultatów materialnych, raporty cząstkowe czy oceny opisowe.

Wśród celów projektu, które zrealizowaliśmy, możemy wymienić:

1. Cel główny: wzmocnienie kompetencji kluczowych uczestników mobilności, w tym zwłaszcza poziomu kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, cyfrowych, uczenia się, osobistych i społecznych, wielojęzyczności, w zakresie nauk przyrodniczych, technicznych i inżynierii.

2. Zdobycie nowych praktycznych umiejętności przez uczestników -zwłaszcza w obszarze umiejętności cyfrowych, komputerowych.

3. Wsparcie uczniów o zmniejszonych szansach edukacyjnych.

4. Stworzenie i wdrożenie przez szkołę nowych, innowacyjnych metod służącym aktywizacji uczniów do działań promujących szkołę.

5. Podniesienie zaangażowania w naukę i życie szkoły wśród uczniów, nie tylko uczestników projektu, zachęcenie uczniów szkoły do efektywniejszej nauki i lepszego zachowania, chęci do zwiększania własnych kompetencji, rozwinięcie postaw europejskich.

6. Wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły.

7. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych w szkole oraz podniesienie efektywności procesu edukacyjnego w placówce.

8. Podniesienie kompetencji kadry nauczycielskiej i zarządzającej.

9. Zwiększenie konkurencyjności naszej Szkoły na lokalnym rynku edukacyjnym.

Dodatkowo, w projekcie wyznaczone zostały cele taktyczne odnośnie samej mobilności:

1. Organizacja wysokiej jakości zajęć przygotowawczych do mobilności, przeprowadzony przez obie strony projektu – polską i grecką.

2. Realizacja dopasowanego do poziomu uczniów i możliwości organizacyjnych uczestniczących Szkół programu mobilności zagranicznej opartej o działania z zakresu aktywności formalnych i pozaformalnych.

3. Opracowanie przez uczniów planowanych materialnych rezultatów projektu oraz aktywne uczestnictwo w procesie ewaluacji, a następnie w promowaniu i upowszechnianiu osiągniętych efektów mobilności.

Podsumowanie

Europejska współpraca i programy edukacyjne stwarzają ogromną szansę na rozwój, zarówno na poziomie jednostkowym, a więc w odniesieniu do młodzieży czy kadry nauczycielskiej, jak i instytucjonalnym. Uczestnictwo w ponadnarodowej mobilności uczniów było dla nas ważnym krokiem w zwiększaniu naszego potencjału w tym zakresie – jednak przede wszystkim projekt skierowany był do młodzieży szkolnej, dla której stanowił istotny wkład w dalszy rozwój, edukację, perspektywy. Wysoki poziom realizacji działań projektowych pokazuje nam, jak ważne w tego typu działaniach jest dobre partnerstwo między podmiotami, stwarzające ramy międzynarodowej wymiany wiedzy, innowacji, metod, dobrych praktyk. Nie można zapomnieć także o tym, że młodzież biorąca udział w mobilności skorzystała z niej w szczególny sposób, a czas w trakcie przygotowania oraz w Grecji pozwolił choć w części zrekompensować tym uczniom trudności i wyzwania nauczania zdalnego.